Jonge organisatie True Price timmert aan de weg

Het berekenen van de echte kostprijs van producten leidt tot een hoger inkomen van de producenten. Daarmee kan zo’n 95 procent van de gewenste duurzaamheid worden bereikt.

Dat is de stelling waarmee de jonge sociale organisatie True Price sinds de oprichting in 2012 aan de weg timmert. Vanuit Nederland maar inmiddels met voldoende internationale erkenning. Mede-oprichter en directeur is Adrian de Groot Ruiz, die op 10 oktober de aanwezigen op de duurzaamheidsbijeenkomst in het Wellant College in Gouda hoopt te inspireren om zich nog meer in te zetten voor een duurzame samenleving.
“True Price wil laten zien wat de echte kosten zijn van producten. Dan moet je rekening houden met zaken als CO2-uitstoot, biodiversiteit, kinderarbeid, arbeidsomstandigheden. Dat is allemaal niet meegerekend in de winkelprijzen. Wij willen die zaken transparant maken om zo de echte prijs te berekenen.”
Volgens Adrian de Groot Ruiz is het niet zo dat True Price de producten duurder wil maken. True Price wil bereiken dat consumenten zich meer bewust zijn van de achtergronden. Het produceren van consumentengoederen gaat vaak gepaard met milieuschade door CO2 uitstoot en het gebruik van chemicaliën en water. Arbeiders werken vaak in slechte omstandigheden en krijgen slecht betaald. “Dat alles wordt niet meegerekend bij de vaststelling van winkelprijzen”, benadrukt de directeur van True Price. “We willen niet dat de winkelprijs hoger wordt, maar dat meer duurzame producten op de markt komen en dat consumenten betere keuzes kunnen maken. Nu moeten we proberen de retailers te overtuigen.”
True Price is gevestigd in Amsterdam. Deze sociale onderneming heeft inmiddels ongeveer twintig mensen in dienst. Dat zijn vooral econometristen, ingenieurs, mensen met een financiële achtergrond en deskundigen op het gebied van duurzaamheid.
Directeur Adrian de Groot Ruiz beschouwt het als een eer dat hij 10 oktober in Gouda is uitgenodigd om zijn visie op deze zaak te geven. Voordat hij met True Price begon., was hij universitair docent financiën en econometrie. Inmiddels heeft True Price zo veel internationale erkenning, dat het opdrachten krijgt voor onderzoeken voor vakbonden, de Verenigde Naties en non-profit organisaties. Zo wordt samengewerkt met grote bedrijven als AkzoNobel en DSM, maar ook met kleinere ondernemingen als Tony’s Chocoloneley en maatschappelijke organisaties als Triodos en Hivos.
“Er is nog een lange weg te gaan, maar de belangstelling voor een onderwerp als duurzaamheid groeit. Hopelijk draagt zo’n bijeenkomst als in Gouda daaraan bij. Ik hoop mensen te kunnen inspireren.”

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

ontvang eerlijk nieuws, hooguit 8 keer per jaar.

U bent ingeschreven!