Dit voorjaar heeft Fairtrade Nederland besloten om Fairtrade Week te verlengen tot een periode van twee weken. Dat is omdat men ruimer aandacht wil besteden aan het thema van dit jaar: Eerlijk voedsel (fair food).
In Gouda staan die weken verschillende activiteiten op het programma: zo organiseert Fairtrade Gouda een stadswandeling; organiseren Fairtrade Gouda en drie Plus-filialen het bekende raadspel met fairtrade – en niet-fairtrade boodschappen en is er een speciaal Indonesisch kookboekje voor 1 euro te koop bij de Wereldwinkel. In de Lange Groenendaal is deze keer geen speciale actie.
Fairtrade is meer dan een keurmerk: het is de smaak van heerlijke chocolade, de geur van vers gezette koffie, het zachte gevoel van een katoenen badjas die wel goed zit, voor jou én voor de boeren aan het begin van de keten. Elke Fairtrade aankoop is een kleine keuze met een grootse impact. Voor boeren, voor werknemers op plantages en voor een eerlijke wereld. En geloof ons: dat voelt goed.
Steeds meer Nederlandse huishoudens kiezen voor Fairtrade gecertificeerde producten. Het aantal huishoudens dat Fairtrade koopt, doorbreekt voor het eerst de grens van 6 miljoen (77% van het totaal). De grootste groei is zichtbaar in de categorie chocolade (+22%). Met name Fairtrade gecertificeerde seizoenchocolade (zoals Sinterklaasletters en paaseieren) is nog steeds populair. Daarnaast is er een hoge groei in de categorie overig, zoals de kokosmelk en vele soorten kruidenpasta’s van Fairtrade Original.