Fairtrade-vrijwilligster Miriam Pauline Hartmann doet een beroep op supermarkten om meer rekening te houden met eerlijke handel.
“Afgelopen week verscheen er een internationaal onderzoek waaruit blijkt dat nog altijd zo’n 44% van de prijs, die wij in de supermarkt betalen, naar de eigen winst van de supermarkten gaat. Dit steekt schril af tegen de 8% dat terecht komt bij de boeren en producenten in ontwikkelingslanden. Fairtrade producten hoeven helemaal niet veel duurder te zijn. Maar als supermarkten hun verantwoordelijkheid zouden nemen en iets van hun massale winsten zouden inleveren ten goede van de boeren en hun families alsmede faire werkomstandigheden in hun keten, zou de wereld al een stukje beter worden”, zo stelt Miriam.
Oxam Novib lanceerde naar aanleiding van deze rapporten de campagne ‘Behind the barcodes’. De petitie onderteken en eerlijke boodschappen van de twee grootste Nederlandse supermarktketens verlangen, kan hier: https://www.oxfamnovib.nl/armoede-verslaan/eerlijke-verdeling-welvaart-en-macht/eerlijk-winkelen/behind-the-barcodes
Miriam: “Eis eerlijke boodschappen en teken de petitie ‘Albert Heijn en Jumbo, haal uitbuiting uit de schappen’.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

ontvang eerlijk nieuws, hooguit 8 keer per jaar.

U bent ingeschreven!