,,Het is belangrijk en hartverwarmend om te zien hoe Gouwenaars de lokale winkeliers steunen in deze ontzettend moeilijke coronatijd. Ik zou al die consumenten willen oproepen om dat straks nà corona toch vooral te blijven doen. Al die ondernemers hebben deze steun heel hard nodig.”
Deze oproep, een noodkreet bijna, komt uit de mond van Hans van Aalst, nu bijna een jaar de nieuwe centrummanager van Gouda, als opvolger van Ronald van Rossum.
Zijn eerste jaar in Gouda viel precies samen met de coronacrisis, met als moeilijkste periode natuurlijk de lockdown. Winkels en horeca moesten voor het grootste deel dicht, culturele instellingen (museum, bibliotheek, Garenspinnerij) moesten hun deuren helemaal sluiten. Dat veranderde wel het karakter van het werk van Hans van Aalst. Van het bevorderen van centrumactiviteiten en het promoten van Gouda kwam er bij het verlenen van hulp om te overleven.
Of dat laatste lukt? Hans van Aalst: ,,De meeste ondernemers en instellingen hebben het natuurlijk heel moeilijk, maar we hopen dat dit gaat lukken, zeker met financiële steun van de overheid. Die overigens niet in alle gevallen toereikend is. Dat geldt ook voor de specifieke fairtradewinkels (waarvan er onderaan deze pagina diverse staan vermeld met een logo). Lokaal proberen we zoveel mogelijk te ondersteunen en door te verwijzen. Gelukkig kan ik daar een bemiddelende rol in spelen.”
De centrummanager is deels in dienst van de gemeente en deels van de SOG (Samenwerkende Ondernemersverenigingen Gouda). Hij werkt 20 uur in de week en opereert vanuit het kantoor aan de Lange Tiendeweg.
Begin februari hebben we een zoomsessie georganiseerd. ,,Dat doen we om contacten te onderhouden maar ook om te inventariseren waar hulp nodig is en om te laten zien dat we als binnenstad niet stilstaan.”
Vanaf het begin van de coronacrisis was de focus gericht op de bezoekers . Zo werden in een gezamenlijke actie kaasstickers op straat aangebracht met daarin dichtregels van lokale dichters. ,,Dat gebeurde om de aandacht te vestigen op Gouda als kaasstad. Gouda is een fantastisch product. Met kaas, stroopwafels, mode (met de presentatie van Gouda Modestad) en sterke culturele instellingen als schouwburg, museum en St.Jan. Met al die winkels erbij is het een geweldige binnenstad. Gouwenaars kunnen er aan meewerken om die binnenstad sterk te houden.”
Hans van Aalst wijst erop dat winkels zoals bakkers, slagers en supermarkten veelal goed zijn blijven draaien. Maar voor andere winkels en horeca is het een kwestie van overleven.
,,Als de crisis straks voorbij is, zullen veel mensen misschien via internet blijven kopen. Maar wij roepen iedereen op om toch vooral ook naar de winkels te blijven komen.”
Het aanbrengen van kaasstickers is niet de enige actie geweest om het centrum te promoten. Er verscheen een geheel aan de binnenstad gewijd magazine, Binnenstad Magazine, met heel veel informatie over centrumondernemers.Er werd een grootscheepse campagne gevoerd door middel van een gele sjaal met de tekst :de Binnenstad laat je niet in de kou staan. Er zijn rondom de invalswegen borden geplaatst met ondernemers. En vanuit de schouwburg werd een livestream programma uitgezonden (via het Youtubekanaal van RTV Gouwestad). Daar komen er nog meer van. Hans van Aalst interviewt daarin Goudse ondernemers en stadsbestuurders en er zijn optredens van Goudse artiesten. ,,Met dank aan de Goudse schouwburg die de zaal en technici beschikbaar stelt. En dank ook aan de SOG die deze productie mede mogelijk maakt.” Tot slot vraagt Hans van Aalst aan alle Gouwenaars: ,,Steun de binnenstadondernemers, want de binnenstad laat je niet in de kou staan!”