Bij modewinkel Karakter aan de Lange Groenendaal krijgt kleding een kans op een ‘tweede leven’. Als klanten na enige tijd spijt hebben van hun aankoop, kunnen ze die terugbrengen. In een speciaal rek in de winkel worden die spullen opnieuw te koop aangeboden. Zo krijgen klanten nog iets terug voor hun ‘miskoop’.
Deze nieuwe formule van Karakter is nog maar net ingevoerd.
Vooral in deze tijd, waarin iedereen het financieel wat moeilijker heeft wil Karakter graag een betaalbare duurzame keuze kunnen aanbieden. Dan is het fijn dat je kleding,die je niet zo vaak draagt, kunt terugbrengen.
Niet alleen klanten hebben het financieel soms moeilijk, dat geldt ook voor Karakter en andere winkels in de stad. Met deze nieuwe formule hoopt Karakter dat hun klanten die misschien minder te besteden hebben niet terug vallen naar ‘fast fashion’ aankopen. „Zodat we kunnen blijven werken aan een betere wereld.”
Als Nienke Lindeboom het heeft over ‘we’, dan bedoelt ze haar team, dat verder bestaat collega Jette en dochter Jedi op zaterdagen.
De winkel Karakter bestaat 20 jaar. „Van 2003 tot 2011 zaten we in Rotterdam en in 2008 zijn we in Gouda gestart. „We voelen ons erg thuis in Gouda.”
Met haar winkel steunt Nienke de doelstellingen van fairtrade en duurzaamheid. Wat dat betreft zit ze goed in de Lange Groenendaal, Nederlands eerste Fairtradestraat. „We hebben respect voor het milieu en letten erop hoe en waar onze spullen worden geproduceerd. Dat willen we graag uitdragen.”
Dat laatste blijkt ook uit het feit, dat Karakter al enkele jaren meedoet aan de Wereldreis, een activiteit van Fairtrade Gouda voor scholieren. Tijdens de Fairtrade Week in het najaar bezoeken die scholieren enkele fairtradewinkels in de binnenstad. Karakter zit daar steevast bij.
„Dan vertel ik waar onze kleding vandaan komt. En over de misstanden in de mode industrie. Groep 7 van de basisschool is een mooie leeftijd om daar mee te starten zodat de kinderen kennis krijgen van de achtergronden in de mode industrie en hoe het ook anders kan.
We hebben veel vaste klanten. De helft komt uit Gouda. Verder komen de klanten uit het hele land en ongeveer vijf procent zijn toeristen. We wachten in spanning af hoe de verkoop de komende zomer zal gaan en of de nieuwe formule aanslaat.”