Ondernemingen, liefst niet al te groot, helpen zichzelf op de kaart te zetten, te zorgen voor naamsbekendheid, te helpen om zichzelf beter te presenteren met gerichte marketing.
Daar komt in grote lijnen het werk op neer, dat communicatiedeskundige Loes Vork haar klanten biedt. Ze is wat dat betreft ervaringsdeskundige, want op deze manier is zij ruim tien jaar geleden voor zichzelf begonnen, vanuit haar huis aan de Gravin Beatrixstraat in Gouda.
„Tijdens mijn studie Nederlands en communicatie aan de Universiteit van Utrecht schreef ik artikelen voor de IJsselbode en de Kabelkrant in Oudewater. Leuk werk, maar uiteindelijk vond ik dat te beperkt. Ik wilde meer, bijvoorbeeld adviezen geven over communicatie en marketing, liefst met een eigen kleine onderneming.”
Ze gaf zichzelf drie tot vijf jaar om zo’n onderneming op te starten. Dus begon ze te netwerken, eerst in de eigen kennissenkring, via een ruimer werkterrein in Gouda. Ze organiseerde gerichte werkochtenden in samenwerking met de bibliotheek in de Stadsfabriek. Maandelijks. Ze heeft er nu al ongeveer honderd gedaan.
Loes Vork: „Ik richt me op kleine ondernemingen en zzp’ers. Wat opvalt is, dat mensen het moeilijk vinden om zichzelf te presenteren. Daar kan ik ze bij helpen. Vaak is marketing heel schreeuwerig, zeker bij wat grotere bedrijven. Dat wil ik heel anders, wat stijlvoller. En dat lukt vrij aardig. Ik heb hele leuke ondernemingen als klanten.”
Soms krijgt Loes Vork klanten via Fairtrade Gouda, de maatschappelijke organisatie waarmee zij enkele jaren geleden in contact kwam. Eén van de vrijwilligers van Fairtrade volgde bij haar een training LinkdIn. „Die heeft mij op het spoor van fairtrade gezet. Ik was al bezig met biologische producten. De doelstelling met eerlijke handel en eerlijke beloning sprak mij zeer aan. Zo werd ik deelnemer.”
Maar Loes Vork ging nog een stapje verder. Ze werd niet alleen deelnemer, ze nam ook het ambassadeurschap op zich. „Om de doelstellingen van fairtrade verder uit te dragen. Ook wil ik kijken of ik daar nog wat aan kan toevoegen. Het werd mij niet meteen duidelijk hoe de organisatie van fairtrade in elkaar zit. Daar wil ik wat aan doen, kijken of daar meer structuur in is aan te brengen.”
Dat wil Loes Vork niet in haar eentje doen. Daarom trok het ambassadeurschap haar wel aan. „Samen met andere ambassadeurs het gedachtegoed van fairtrade uitdragen. Dat kan iedereen op zijn eigen terrein. Zo kan ik kleine ondernemers en zzp’ers erbij betrekken.”